Permalänk
Bildexpert 📺

Ah, intressant! Aldrig sett liknande på blått utan blått brukar vara det som drabbas minst, rimligen för att blått filter släpper igenom mer energirikt ljus från de vita OLED:n i botten, jämfört med rött som måste absorbera mer ljus av kortare våglängder och därmed torde slitas snabbare.

Kör du skrivbordet som 21:9 (gissningsvis 3840x1600) med tanke på trädet, swooschen, broccolin (eller vad det är?) som syns där men inte fyller skärmen i över och underkant?

Hur ser originalbilden ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kör du skrivbordet som 21:9 (gissningsvis 3840x1600) med tanke på trädet, swooschen, broccolin (eller vad det är?) som syns där men inte fyller skärmen i över och underkant?

Hur ser originalbilden ut?

Yes, 3840x1620 med black bars.

Så här ser Windows 11 broccolin ut

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Bildexpert 📺

Då borde något av en smoking gun för faktiskt inbränning vara att en 50% grå testbild har ett gult mönster som följer brocollins former.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Då borde något av en smoking gun för faktiskt inbränning vara att en 50% grå testbild har ett gult mönster som följer brocollins former.

Så här såg det ut

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Bildexpert 📺

Ja, den ser helt klart ut som en faktiskt inbränning. Mycket tydligare än den gröna bilden du först postade. Distinkt mörkare där taskbaren sitter. Mörkare och distinkt struktur från bilden som varit framme länge på skärm är kännetecken på inbränningar. Omväxlande ljusa och mörka fält tecken på ojämn panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Bra förslag. Testade med en bild direkt från USB. Som vanligt tydligare IRL men ja.

Helhet:
https://i.imgur.com/H1v8fdW.jpg

En mammut..? :0

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Svaret från LG är att produkten är utanför garanti, och hänvisar direkt till närmsta serviceverkstad. Nåt som är värt att försöka reklamera mot ÅF istället?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av macmann1:

Svaret från LG är att produkten är utanför garanti, och hänvisar direkt till närmsta serviceverkstad. Nåt som är värt att försöka reklamera mot ÅF istället?

Försöka går ju alltid. "värt" är en tolkningsfråga.

För nyfikenhetens skull, hur har du haft det med skärmsläckare och hur mycket har den gått som datorskärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Försöka går ju alltid. "värt" är en tolkningsfråga.

För nyfikenhetens skull, hur har du haft det med skärmsläckare och hur mycket har den gått som datorskärm?

Ja jag är väl inte helt sålt på att ta ett bråk med elgiganten där den är köpt, har inga större problem att stå ut med det egentligen.

Har kört den 100% som datorskärm, i augusti hade den gått 7225 timmar. Datorn är väl inställd på att släcka skärmen efter en tid, kanske 15 min och då brukar den tappa signalen och stänga av efter en stund.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av macmann1:

Ja jag är väl inte helt sålt på att ta ett bråk med elgiganten där den är köpt, har inga större problem att stå ut med det egentligen.

Har kört den 100% som datorskärm, i augusti hade den gått 7225 timmar. Datorn är väl inställd på att släcka skärmen efter en tid, kanske 15 min och då brukar den tappa signalen och stänga av efter en stund.

Ok – det är runt 10 timmar dagen på två år. Hur länge har den gått med den bakgrunden tro? Försöker fiska lite runt vanor för att kunna ge bättre råd runt sådant som hur man ska hantera bakgrundsbilder, taskbar etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ok – det är runt 10 timmar dagen på två år. Hur länge har den gått med den bakgrunden tro? Försöker fiska lite runt vanor för att kunna ge bättre råd runt sådant som hur man ska hantera bakgrundsbilder, taskbar etc.

Minns inte när jag bytte till Windows 11 men det är väl kanske nåt år sen. Tycker ju dock det är väldigt sällan som jag har skrivbordet uppe, jobbar ju alltid med något, kollar nån serie eller spelar.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Svaret från LG är att produkten är utanför garanti, och hänvisar direkt till närmsta serviceverkstad. Nåt som är värt att försöka reklamera mot ÅF istället?

Ta det inte på garantin, reklamera den istället (då har du 3 år på dig). Däremot har du använt en tv som monitor, är väldigt osäker på hur de ställer sig där. Hur har du använt deras OLED care grejjer? pixelskiftning på etc? Såg att du nämnde skärmsläckare efter 15 min. Min C1 har en skärmsläckare efter knappt 1 minut.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Ta det inte på garantin, reklamera den istället (då har du 3 år på dig). Däremot har du använt en tv som monitor, är väldigt osäker på hur de ställer sig där. Hur har du använt deras OLED care grejjer? pixelskiftning på etc? Såg att du nämnde skärmsläckare efter 15 min. Min C1 har en skärmsläckare efter knappt 1 minut.

Jo allt sånt är på också,. Så länge den har signal så går väl inte TVns egen skärmsläckare in efter 1 minut? Däremot om den står orörd i nån meny utan signal så går den igång på min också.

Och nej precis, det är ju ett medvetet risky användningsområde och den säljs ju inte som datorskärm.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450